sâmbătă, 22 mai 2010


"Am învins! Lupta este, în sfârşit câştigată!"

Aceste cuvinte exprimă sentimentul de triumf experimentat de o persoană care a luptat împotriva unui obicei nedorit şi l-a biruit.

De câte ori am experimentat recidiva unui obicei rău pe care doream foarte mult să-l depăşim?


Aş putea să mă refer aici la o droaie de practici nedorite: abuzul de mâncare, de băutură, impulsul de a întârzia, jocurile de noroc, fumatul şi o mulţime de alte obiceiuri.

M-am luptat şi încă mă mai lupt cu unele dintre ele.

Chiar dacă am supravieţuit perioadei de început după abandonarea unui obicei rău, evitarea acestuia nu este întotdeauna uşoară.

Analizând situaţia, am ajuns la concluzia că mulţi, mulţi factori contribuie la recidivă. Anumite presiuni, stresul cauzat de pierderi financiare, probleme de sănătate sau decepţii, plictisul, însingurarea, presiuni, conflicte cu cei de lângă noi sau emoţiile negative, ar putea însemna imboldul. În aceste situaţii tentaţia este puternică.

Regret uneori neatenţia cu care am tratat lucrurile. Am remarcat faptul că, după o perioadă iniţială de luptă cu succes împotriva unui obicei nedorit, unele dintre situaţiile amintite mai sus, au constituit pentru mine "solul fertil" al recidivei.

Am două exemple pentru care a trebuit să scot "artileria grea".

Fumatul. Aici reuşita a fost 100%. De opt ani nu mai fumez, deşi fumam şi două pachete de ţigări pe zi. Evident, lupta nu a fost uşoară. Au existat recidive şi recidive, dar pot spune cu certitudine că a meritat.

Al doilea exemplu, lupta cu kilogramele. După ce am reuşit din luna iunie a anului trecut să pun jos 20 kilograme, "am reuşit" să iau din nou în greutate.

Acum mă imaginez urcând pe-o scară. Încep să urc treaptă cu treaptă. Alunec doi paşi înapoi. Gândurile mele se plimbă între ţinta pe care mi-am propus-o şi baza scării, pe care uneori sunt tentată să o revizitez.

Ce voi face? Care va fi decizia pe care o voi lua? Va trebui să cobor chiar până la baza scării şi să încep din nou? Binenţeles că nu!

Chiar dacă regresul este urmat de sentimente de vinovăţie, am un caracter puternic şi dacă am reuşit "să urc scara" până la ţintă când am decis să lupt pentru a mă lăsa de fumat, voi reuşi şi de data aceasta. Este doar un regres temporar şi nu voi permite ca acesta să se transforme într-o prăbuşire absolută.

6 comentarii:

Praf de Stele spunea...

Chiar ai fost tare ca ai reusit cu fumatul si cu siguranta vei reusi si cu greutatea ! Adevarul e ca nu este deloc usor , stiu pt ca si eu trebuie sa iau o hotarare in privinta fumatului .

Lucia spunea...

Praf de Stele, sper din toată inima să reuşesc. Dacă doreşti să te laşi de fumat şi eu îţi doresc succes.

Florentina spunea...

Sanatatea corporala indiferent ca esti gras sau slab si cea mintala este darul cel mai de pret care trebuie mentinut toata viata.

Oana Roxana spunea...

Asa te vreau!Daca te deranjeaza adresarea mea,il corectez pe 'te' cu un 'va'.Bine?
Si eu am de luptat cu multe,inclusiv cu cantitatea mare de cafea pe cae o beau,desi asta e cea mai marunta hiba. :)

marada spunea...

Felicitari pentru vointa si ...iti tin pumnii!

Lucia spunea...

Oana Roxana, nu mă deranjează de loc.
Florentina, Marada, mulţumesc de susţinere.